Gratis patchwork mønstre

Måske du er blevet nysgerrig på patchwork, og har lyst til at prøve selv, eller måske du har lavet patchwork i mange år og leder efter nye mønstre.  Her finder du gratis mønstre med anvisninger og materiale forslag.

Vi tilføjer løbende nye gratis mønstre, så kig forbi og se om der er noget for dig :)

 

Juledækkeservietter Advent 2020

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Tina og Dorthe har i år designet 4 fine dækkeservietter med en sød Nisse.
Det er den samme nisse som er på alle dækkeservietterne, men han er i forskelligt humør og den første søndag i advent leger han med snebolde.
Dækkeservietterne er syet i 4 forskellige farver så kan du vælge hvilken farve du bedst kan lide.
Måske har du lidt i gemmerne, men ellers har vi lavet 4 forskellige forslag til stofpakker incl lidt rester til de 4 nisser.
Du kan vælge mellem de 4 farver, og der er stof så alle 4 dækkeservietter bliver med samme bundfarve og lukkekant.

Køb sort stofpakke

Køb grøn stofpakke

Køb lysegrå stofpakke

Køb mørkegrå stofpakke

Rigtig god fornøjelse og mønsteret hentes lige her nedenunder :)

 

Gratismønster Quiltrally 2020 - Home Sweet Home

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Patchwork Køge har - på grund af Corona situationen - valgt IKKE at deltage i Quiltrally Øst 26.september 2020.
Men derfor skal I ikke snydes for et gratismønster - og med relation til at vi skal hygge hjemme, er det blevet en fin lille brødserviet med Home - Sweet - Home :)
Rigtig god fornøjelse.

Stofpakker kan købes i butikken og i webshoppen - hvis lageret derhjemme ikke lige rækker :)

Køb stofpakke A

Køb stofpakke B

Køb stofpakke C

Tæppe med trekanter og bow-tie

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Mål 140 x 177 cm

Moderne asymetrisk tæppe syet på maskine med mange klare gule og grå farver som giver en flot skyggevirkning.

Som et ekstra fif er der indsyet bow-tie.

Alle trekanterne kan selvfølgelig også syes i hånden - hvis man mere er til det :)

Køb stofpakke

Dækkeservietter med kurver og et twist

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Disse 4 stk fine dækkeservietter er nemme at lave - og man kan selv bestemme hvor mange kurver der skal være.

Stofpakke kan købes HER

Tina har lavet en ny frist version - ved ikke lige hvor hun får al den tid fra :) - men de er med "et lille twist", da hun har brugt 2 lag pink, 2 lag Tula pink og et enkelt lag sort/hvid inden hun skar. 
Så kom der en ekstra sort/hvid "bølge" som selvfølgelig flytter sig for at det stadig passer når der syes sammen.

Der er syet lukkekanter med små firkanter, som er foldet til trekanter og lagt i den ene side.

Stofpakke til 4 stk incl lukkekant kan købes HER

Tinas tik tak mønster

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Et sjovt mønster med en god skæreteknik.

Blokkene kan bruges til meget forskelligt - kun fantasien sætter grænser :)
Så ind og kik i resteskuffen....

Reste Dækkeserviet

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Har du en masse forskellige strimler i gemmerne kan de bruges her.

Du skal bare sørge for at der er kontrakt foroven og forneden, og så kan næsten alt sættes sammen.
Du laver en "sandwich med volumevlies og bagsidestof i ønsket størrelse som limes/ries sammen.
Så laver du en masse strimler der - hver især - består af 2 stykker stof som vist på tegningen.

Tag to strimler - læg dem ret mod ret - i venstre side af "sandwichen" og sy en søm i højre side af strimlen.
Fold den øverste strimmel til højre og stryg sømmen ud.
Fortsæt med næste strimmel o.s.v. indtil hele "sandwichen" er fyldt ud.
Skær til og sy en lukkekant på - og vupti - så er dækkeservitten helt færdig med både bagside og quilt :)

God fornøjelse.
 

2 forårskåde kyllinger

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Et lille mønster designet af Tina.

Stofpakke kan købes fra vores webshop og måske har du nogle rester som kan bruges - er sikkert også fint i grønne eller orange farver.

God fornøjelse

Klik HER hvis du vil købe stofpakke

adventsprojekt 2019 - 4 del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

- og sidst men ikke mindst kommer Nissemanden :)

Nu kan ophænget hænges op - eller motiverne kan bruges til f.eks. dækkeservietter - det lader vi være helt op til dig.

Rigtig glædelig jul og godt nytår.
 

adventsprojekt 2019 - 3 del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Og så kom Rudolf med den røde tud :)

Adventsprojekt 2019 - 2.del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Så er vi nået til anden del af vores Gratismønster - Adventsprojekt 2019 - 2.del.

Denne gang er det et fint juletræ - som er lidt hurtigere at sy end nissemor :)

Adventsprojekt 2019 - 1.del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Vi har i år valgt at lave 4 små ophæng som hver især måler 13 x 32 cm.
Har du lyst til at købe en stofpakke til kr. 379,- ( med stof til alle 4 ophæng incl bagsider) og evt. en metalbøjle  til ophæng til kr. 149,- kan det købes på vores webshop eller i butikken.

Rigtig god fornøjelse med første del - anden del kommer søndag den 1.12.2019

advent 2018 - 4.del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Julen står i hjerternes tegn og i år har vi valgt at det skal være vores adventstema.
Til første søndag i advent har vi syet en hyggelig juleløber/dobbeltdækker - og vi vedlægger også et grundmønster på hjerter, som også skal bruges i de følgende projekter.
Til anden søndag i advent har vi syet fine gløgg-brikker
Til tredie søndag i advent har vi syet nogle gode grydelapper
Til fjerde søndag i advent bruges alle resterne til kære julehjerter som kan hænges op og hygge i den dejlige juletid

Vi har taget udgangspunkt i gamle traditionelle stoffer med et rustikt look, og måske er der lidt hjemme i gemmerne,
men vi har selvfølgelig også lavet en stofpakke med stof til alle 4 projekter :) Den koster kr. 399,- og kan bestilles HER eller købes i vores butik

Advent 2018 - 3. del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Julen står i hjerternes tegn og i år har vi valgt at det skal være vores adventstema.
Til første søndag i advent har vi syet en hyggelig juleløber/dobbeltdækker - og vi vedlægger også et grundmønster på hjerter, som også skal bruges i de følgende projekter.
Til anden søndag i advent har vi syet fine gløgg-brikker
Til tredie søndag i advent har vi syet nogle gode grydelapper

Vi har taget udgangspunkt i gamle traditionelle stoffer med et rustikt look, og måske er der lidt hjemme i gemmerne,
men vi har selvfølgelig også lavet en stofpakke med stof til alle 4 projekter :) Den koster kr. 399,- og kan bestilles HER eller købes i vores butik

Advent 2018 - 2.del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Julen står i hjerternes tegn og i år har vi valgt at det skal være vores adventstema.
Til første søndag i advent har vi syet en hyggelig juleløber/dobbeltdækker - og vi vedlægger også et grundmønster på hjerter, som også skal bruges i de følgende projekter.
Til anden søndag i advent har vi syet fine gløgg-brikker

Vi har taget udgangspunkt i gamle traditionelle stoffer med et rustikt look, og måske er der lidt hjemme i gemmerne,
men vi har selvfølgelig også lavet en stofpakke med stof til alle 4 projekter :) Den koster kr. 399,- og kan bestilles HER eller købes i vores butik

Advent 2018 - 1.del

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Julen står i hjerternes tegn og i år har vi valgt at det skal være vores adventstema.
Til første søndag i advent har vi syet en hyggelig juleløber/dobbeltdækker - og vi vedlægger også et grundmønster på hjerter, som også skal bruges i de følgende projekter.
Vi har taget udgangspunkt i gamle traditionelle stoffer med et rustikt look, og måske er der lidt hjemme i gemmerne,
men vi har selvfølgelig også lavet en stofpakke med stof til alle 4 projekter :) Den koster kr. 399,- og kan bestilles HER eller købes i vores butik

 

 

Fødselsdagsløber

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

I anledning af vores 14 års fødselsdag har vi lavet en fin fødselsdagsløber - syntes vi selv :)

Den er syet på symaskine med lidt stitchery/broderi på lyse stoffer.

Har du ikke lige noget på lageret, så har vi lavet en stofpakke som kan købes i butikken og her i vores webshop - så kan det ikke være lettere.

Køb stofpakke

Lille toilettaske i strimmelteknik

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Gratis mønster Grydelap

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Den nye strimmelteknik kan bruges til mange ting og her er et par hurtige grydelapper.

Dækkeserviet i skønne farver med fræk kontrast

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Enkelt mønster på dækkeservietter syet på maskine.
Mål 35 x 45 cm

 

 

Gratismønster 4 søndag i advent

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Mønster til din julepatchwork. 4 søndag i advent, mus med kransekage.

3. Søndag i Advent

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Der er gang i den gamle kødhakker og der laves de fineste vaniljekranse :)

Gratismønster 2 søndag i advent

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Musemor er gået til klejnerne :)
 

1.søndag i advent 2016

(Klik på billedet for at se det i fuld størrelse)

Julemus med honningkage.

Stofpakke til toppen af 4 stk "gløggbrikker" kan købes i webshoppen KLIK HER